اشتراک گذاری در صفحات اجتماعی
توقعات از نما(نما به عنوان معرف ۱) – نمای کامپوزیت
نما فقط به عنوان محافظ و یک رابط درون و بیرون نیست. نما مانند لباس هر فرد معرف شخصیت صاحب نما نیز میباشد. در معماری غربی، نما یا فاساد دارای حالتی نمایشی است و این وظیفه را دارد که در همان وهله اول، کسی را که پشت نما، زندگی میکند را نشان دهد. همه چیز وظیفه آن را دارد که طبقه اجتماعی و مالکیت صاحب خانه را نشان دهد.
در اروپا آنچه هنوز مجاز به خود نمایی نسبی بوده، یاختمان کلیسا به مشابه خانه خدا بوده و بس. حتی ساختمانهای عمومی دیگر مانند شهرداری و کانون گیلد ها، از خود فروتنی نشان داده و جلوه گری اغراق آمیز نمی پرداختند.
در دوره رنسانس تحولی جدید شروع به شکل گیری کرد. معماران که قبلا در مقابل دریافت اجر اخروی فقط به تزئینات و نقاشیها و ساخت ساختمانها در کلیسا میپرداختند، در ساخت کالجها و ساختمانهای خصوصی و عمومی خلا اجرا اخروی را با امضاء خویش و اجر دنیوی تبدیل به سابقهای برای جلب مشتریان بیشتر نمودند.
در دوران باروک و استبداد سیاسی، معمار، مزدور و مطیع اوامر ملوکانه ارباب باقی ماند تا بعدها پس از برچیده شدن نظام اشرافی با سرعتی هر چه تمام تر جبران مافات کند. در دوران باروک ساختمان میبایست معرف شخصیت و اعتبار مالک خود باشد و حتی اگر اعتبار زیادی باقی نمانده بود، با جعل واقعیتها، اعتبار کاذبی فراهم گردد. اگر بودجه برای سنگ مرمر و طلای کافی در طلاکاری ساختمان وجود نداشت، معمار میبایستی با نقاشی بافت مرمر روی گچ و زدن رنگ طلایی بر ستونها و نردهها، جلال و شوکت کاذبی برای کارفرما تولید نماید.
ادامه:
توقعات از نما(نما به عنوان معرف ۲) – نمای کامپوزیت
توقعات از نما( نما به عنوان جزئی از کل – ۱ ) – نمای کامپوزیت
توقعات از نما( نما به عنوان جزئی از کل – ۲) – نمای کامپوزیت
منبع : پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی و ارزیابی نماهای شهری با رویکرد ارتقا هویت محلات
حمیدرضا مهدی زاده فاضلی
توقعات از نما(نما به عنوان معرف ۱) – نمای کامپوزیت