پاسخگویی به سه توقع فوق، در بهترین حالت، بنایی خواهد بود با نمای مقبول ولی در واقعیت، ما در فضای شهری، با یک تک بنا روبرو نیستیم، بلکه ساختمان جزئی است از یک کل بزرگ تر به نام فضای شهری. زشتی اش بر کیفیت فضای عمومی تاثیر میگذارد و زیباییاش منوط به هماهنگی با سایر عناصر آن مکان است. ساختمان یک موجود منزوی و خود بسنده نیست که بتواند تمام توجه طراح و مالک را به خود جلب کند، بلکه میبایست با حفظ شخصیت و اعتبار خود، عنصری از یک جامعه وحدت یافته باشد(توقعات از نما( نما به عنوان جزئی از کل – ۱ ) – نمای کامپوزیت)
اغتشاش در منظر شهر پدیده ای نوین است در دوران یونان و روم باستان به علت درون گرایی ساختمان های مسکونی و مصالح یکنواخت مورد مصرف در دیوار خانهها، فضاهای عمومی، یکپارچه و یکدست به نظر میآمدند.
در دوران قرون وسطی، با آنکه نماهای اصلی فاساد به طرزی جالب توجه طراحی میشدند ” نقش آن دکور پشت صحنه زندگی شهری بود و بافت ساختمان و نما عمدتا بر اساس سرعت پیاده تنظیم میشد.
” شهروند دوران رنسانس نیز با آنکه از خدا محوری به انسان محوری روی آورده بود،ولی اعتقاد داشت که بر جهان و طبیعت این نظم را پاس داشته، هندسه پنهان را رعایت نمایند. “
در دوره باروک با آنکه رسم خود نمایی و اغوای ناظر متداول شده بود ، ” ولی در آن زمان ساختمان خود را تابع فضای عمومی و بالاتر میدانست و به نفع کلیت از عرض اندام فردی خودداری میکرد. به همین خاطر نه فقط شاهد وحدتی در فضاهای شهری آن زمان هستیم، بلکه به نظر میرسد که کلیه نماها در یک نمای واحد ذوب شدهاند.
اغتشاش در نماهای ساختمانها از انقلاب صنعتی و بیشتر از اواسط قرن نوزدهم شروع گردید. ازدیاد تنوع در مصالح و همزمانی سبکهای مختلف جدید در کنار ساخت و سازهای عرف، باعث گردید تا عناصر ناهمگونی در فضاهای شهری نمودار شوند. انقلاب صنعتی و رشد سرمایه داری در اروپا بساط فئودالیسم را برچید، ولی نه از برادری خبری شد و نه از برابری. آزادی بدست آمده نیز در قالب شرایط اقتصادی جنان مهجور ماند که اقلیتی کوچک به خرج اکثریت به ثروت، سرمایه قدرت رسیدند. ” برداشت غلط از لیبرالیسم و رشد سرسام آور و بی رویه جمعیت شهرهای صنعتی، نظام و ساختار متعادل شهرها را به هم ریخت” جری بیلدرزها” پیدا شدند و فضای خالی حیاطهای داخل بلوک را نیز با ساختمان پر نمودند محصوریت فضای باز، از حیاط گرفته تا فضای شهری به مرز اشباع خود رسید. محلات غیر بهداشتی و واحدهای مسکونی کم نور و بدون تهویه گردید. این راه حل ضرورت دستیابی به راه حل و فرمول جدیدی را ضروری کرد. تامین نور، هوا و فضاهای سبز سرلوحه فعالیت های فکری و عملی طراحان قرار گرفت. این شرایط باعث جنبشهای اصلاح طلبانه ای، چون جنبش باغ شهر شد و تک خانه های منفصل از یکدیگر را در باغچه های سبز پیشنهاد نمود.(توقعات از نما( نما به عنوان جزئی از کل – ۱ ) – نمای کامپوزیت)/(توقعات از نما( نما به عنوان جزئی از کل – ۱ ) – نمای کامپوزیت)
ادامه:
توقعات از نما( نما به عنوان جزئی از کل – ۲) – نمای کامپوزیت
منبع : پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان بررسی و ارزیابی نماهای شهری با رویکرد ارتقا هویت محلات
حمیدرضا مهدی زاده فاضلی
WhatsApp us